Autor Wiadomość
Odyseja Historyczna
PostWysłany: 19, 20 Mar 2010    Temat postu:

Witam,
Chciałem dodać temat o naszej Odysei, ale jeszcze nie mogę.
Termin znany 13-15 sierpień.
Pozdrawiam i zapraszam na naszą stronę.
Rafał A.
Jazzman
PostWysłany: 16, 20 Mar 2010    Temat postu:

Wyśmienicie !
Na pewno się pojawię - czy znany jest dokładny termin ?
Odyseja Historyczna
PostWysłany: 00, 19 Mar 2010    Temat postu:

Witam,
Reprezentuje Kutnowskie Stowarzyszenie Historyczno - Eksploracyjne PULK 37. W sierpniu tego roku organizujemy w Kutnie Zlot Grup Rekonstrukcyjnych Odyseja Historyczna Wojna i Pokój. Jedną z grup którą bedzie można zobaczyć na zlocie to Radomski Pododdziału Kolarzy. Panowie posiadaja 7 rowerów "łucznik", produkowanych
przez Fabrykę Broni w Radomiu w latach 1929 - 1939. wraz z kompletnym
wyposażeniem. Jeden z rowerów posiada wieszak na granatnik wz/36 (wraz z repliką granatnika i tzw. skrzynką rekwizycyjną), pokazują również rowery "zmobilizowane do wojska" w troczeniu - wyposażeniu Batalionów Obrony Narodowej.
Pan Paweł Murawski, który jest dowódcą tego pododdziału, zgodził się opowiedzieć szerzej na temat tych jednostek - wobec tego zapraszam!
Pozdrawiam
Rafał A.
Odyseja Historyczna Wojna i Pokój
Kozak
PostWysłany: 22, 29 Paź 2007    Temat postu:

Cytat:
Źródło danych: Krzysztof Gebhard - opracownie na podstawie artykułów Kryska Karskiego drukowane w zeszytach 'Piechota', regulaminów i oficjalnych podręczników oraz zeszyt Typy Bronii i Uzbrojenia nr 45

Etat: 1 oficer, 6 podoficerów, 35 szeregowych
Uzbrojenie: 2 rkm, 1 kb ppanc. wz.35 (po mobilizacji), 35 karabinków (kbk), 5 pistoletów
Wyposażenie: 42 rowery

źródło: http://wp39.struktury.net/
Kozak
PostWysłany: 19, 25 Paź 2007    Temat postu: Pluton Kolarzy

Cytat:
Rowery w Wojsku Polskim





W ramach struktury Wojska Polskiego występowały formacje kolarzy. Ich wyposażenie zależało od rodzaju formacji w jakich służyli. Umundurowanie było odmienne dla oddziałów kolarzy przy kawalerii jak i przy piechocie. Jak się jednak okazuje większość jednostek istniała na papierze lub w formie szkieletowej, co wywołało duże trudności mobilizacyjne w 1939 roku. I tak w ramach poszczególnych formacji wyróżniano:



1) Przy kompanii zwiadowczej pułku piechoty – pluton kolarzy;

2) W ramach Brygady Kawalerii – szwadron kolarzy;

3) W ramach Dywizji Piechoty – kompania kolarzy;

4) W ramach Pułku Piechoty - pluton kolarzy w kompaniach zwiadu;

5) W ramach Pułku Kawalerii - pluton kolarzy;

6) W ramach Warszawskiej Brygady Pancerno – Motorowej – w szwadronach rozpoznawczych było po plutonie kolarzy,

7) W ramach ON:

- bataliony typu I oraz II drużyny kolarzy przy plutonach łączności

- bataliony typu III oraz IV przy oddziałach łączności patrole kolarzy oraz oddział zwiadowczy z 3 drużyn kolarzy

8 ) W ramach KOP – oddziały kolarzy funkcjonowały prawdopodobnie w ramach plutonów łączności. Rowery w ilościach 6 były na stanie batalionów odwodowych KOP, 7 na stanie wojennych etatów batalionów KOP już od momentu powstania w 1924 roku.







W ramach w/w oddziałów stosowano różnego typu rowery, często specjalne modele wojskowe lub po prostu modele cywilne przerobione na cele wojskowe a nawet modele pochodzące z rekwizycji wojennej, na potrzeby wojska. Oddziały ON nie były oddziałami etatowymi, więc i sprzęt rowerowy okazywał się zwykle sprzętem cywilnym.






Oto modele rowerów, które występowały w Wojsku Polskim:



1) „ORMONDE” – Fabryka rowerów prowadzona była przez K.Lipińskiego w Warszawie. Pierwsze rowery własnej produkcji pojawiły się w latach 1907 – 1910. Rowery Lipińskiego uchodziły za dobre i kosztowały niemało. Niewiele wiadomo o działalności producenta we współpracy z Wojskiem Polskim. W katalogu firmy figurowały jednak zdjęcia z okazji przekazania 36 pułkowi piechoty w 1931 rowerów jego produkcji. Niejasne jest, czy był to zakup wojskowy, czy może podarunek w ramach np. Funduszu Obrony Narodowej.









2) PWU XX (wojskowe oznaczenie rower wz.35) – rower pochodził z Państwowych Wytwórni Uzbrojenia. Rowery produkowano w Warszawie i Radomiu, a sprzedawano je pod marką „Łucznik”. W tych właśnie zakładach w 1935 roku zatwierdzono do produkcji. Malowano go fabrycznie na kolor ochronny khaki. Rower posiadał też ciekawe torpedo firmy AFS wyposażone w dwa tryby. Zmiana przełożenia dokonywana była ręcznie przez odkręcenie motylkowych nakrętek tylnego koła i przełożenie łańcucha. Rama roweru przystosowana była do kół 26 cali i opon terenowych 2 calowych. Konstrukcję ramy jak i części znacznie wzmocniono dla potrzeb wojska - np. przekładnia korbowa była znacznie solidniejsza niż typowa. Rower występował w różnych wersjach specjalistycznych. Min. W wersji do rozwijania kabli.











3) GLORIA – Model 370 – Model ten pochodził z Zakładów Kromczyńskiego działającej w Poznaniu od 1920 roku. Modele wzoru niemieckiego, jednak opony pochodziły z fabryki „Stomil”, wiec montaż prawdopodobnie odbywał się w Polsce. W Katalogu tej firmy znajduje się rower model 370. Według fabryki model był wzmocniony,. przeznaczony dla Wojska i Policji.





4) W ramach w/w rekwizycji w WP można zapewne było prawdopodobnie znaleźć wszelkie inne modele przedwojenne:

- Niemen

- Firma Bronisława Wahrera – firma produkująca także koła do motocykli Sokół

- Polska Fabryka Rowerów Adama Kamińskiego

- Fabryka J. Cieślaka

- Fabryka A. Romana

- Fabryka NAPRZÓD – A.Bayer

- Wytwórnia Stanisława Rędzia

- Wytwórnia Opatowskiego

- Łódzka Fabryka Rowerów i Motocykli

- I wiele innych małych zakładów.






Jako ciekawostkę można jeszcze zacytować odpowiedni fragment za "Instrukcją noszenia, troczenia i pakowania w kawalerii 1938"

Strona 36.


Troczenie bagażnika na rowerze.

Oddziały kolarzy troczą swój sprzęt na bagażniku w sposób następujący:

*

dolną warstwę stanowi płaszcz zwinięty i spięty dwoma paskami;
*

na płaszczu jest położony chlebak;
*

całość przykryta płachtą namiotową;
*

z tyłu bagażnika umocowana jest menażka, w sposób uniemożliwiający stukanie o bagażnik roweru.





artykuł pochodzi ze strony: www.iirp.prv.pl

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group